Sounds Good Magazine

Oppgaven

Dette var den første skoleoppgaven vi fikk som gruppe i år (2 året på NKF – Interaksjonsdesign). Gruppen vår het SchmuckSchmuck og bestod av fem personer. Vi hadde to designere, to utviklere og en prosjektleder. Selve oppgaven gikk ut på å lage et innovativt, samt interaktivt magasin på nett. Vi fikk ca. en måned på oss og valgte å optimalisere magasinet for iPad og iPhone, fordi det passet bra med oppgaven og alle trengte erfaringen.

Vi valgte å prøve oss på et musikkmagasin, og utenom å designe og utvikle nettsiden måtte vi lage designmanual, markedsplan, personas, kreativ strategi, SWOT analyse, ta brukertester og masse mer som inngår i, for det meste IA.

Planer og tanker

Nettsiden er kun en prototype foreløpig, laget med PHP, JavaScript, HTML og CSS. Det å implementere denne løsningen med et CMS ville blitt utfordrende i forhold til tiden vi fikk, men det hadde absolutt vært spennende! Et av minusene med løsningen vår ville selvfølgelig vært at man måtte ansatt en eller flere designere, som designet hver enkel artikkel.

Vi tenkte også at reklamene innimellom sidene skulle være veldig lekre og interaktive, som i Wired sin iPad app. Vi valgte også å lage en egen nettside for mobile enheter, hvor URL’en blir http://soundsgoodmag.com/mobile/. Den andre nettsiden som blir brukt for iPad og PC’er har en bredde på 768 piksler, som er det optimale for iPad, men det ser relativt smalt ut på en moderne monitor. Vi ville derfor laget en bedre opplevelse for de større skjermene via Media Queries optimalt sett.

Jeg var stort sett med på alt, men lagde hele mobilversjonen selv, mens Hans Kristian lagde PC versjonen. Det jeg ikke ble ferdig med på mobilversjonen var en link til den normale versjonen via mobilversjonen, en automatisk appcache (gjør det mulig å lese magasinet offline) løsning og litt design spikkeri.

Forsiden