Ulvejakten

Forord

Dette var en viral kampanje rettet mot «Varg Veum – I mørket er alle ulver grå» filmen. Inspirasjonen kom for det meste fra Harry Hole kampanjen. Den ble laget som et skoleprosjekt på NKF sammen med 5 andre. Vi fikk veldig positive tilbakemeldinger og konseptet dreide seg om å markedsføre kampanjen viralt. Vi lagde derfor en nettside-prototype hvor du skulle kunne registrere deg, se nyhetssendinger og laste ned smarttelefon-app osv. App’en fungerte som et hjelpemiddel i jakten etter å løse gåtene og finne bomben. Den ble laget som et spill med kjente elementer som f. eks toppliste, ranking, lagspill, koder og ledetråder.

Vi lagde masse dokumentasjon på hvor de forskjellige ledetrådene skulle være, gåter, markedsføringsplan, budsjett osv. Grunnen til at jeg ikke har lagt ut presentasjonen her er fordi den inneholder bilder som er kopibeskyttet.

Prosess

Fokusområder: Hovedmålet var naturligvis å skape mest mulig blest før premieren. Dette følte vi at vi fikk løst på en god måte ved å ta i bruk sosiale medier, app, møtested (nettsiden) osv. hvor folk hele tiden, hvor som helst, kunne spre ordet og samarbeide. Vi spillte mer på den indre motivasjonen enn den ytre (premier osv.). Du kan også se på denne kampanjen som en form for gamification.

Designet står i stil med filmens designguide og vi var så heldige og fant denne på nettet. Nettsiden ble designet av Hans Kristian og mobilapp’en ble designet av meg. Det meste av programmeringen ble også gjort av meg, samtidig som jeg var med å bidra til ideer osv. til blant annet gåter.

Nettside bunn